Bliv klogere på online markedsføring

Markedsføring er et begreb under konstant forandring. Det er ikke længe siden, at der alene var tale om annoncer gennem tv, radio og trykte reklamer, der skulle overbevise forbrugeren om at købe et produkt. Den fremadskridende digitalisering har imidlertid skabt et stærkt fundament for, at virksomheder kan opsøge forbrugerne og omvendt. Mange virksomheder ønsker derfor at forbedre deres online markedsføring og vælger derfor at søge hjælp fra et online marketing bureau. I denne guide får du et indblik i online markedsføring, og hvilken rolle denne spiller for virksomhedens vækst.

Søgemarkedsføring i vækst 

Instinktivt ledes tankerne hen på sociale medier, når online markedsføring omtales, men dette begreb dækker over flere måder at føre reklame på. En voksende metode er søgemaskineoptimering, som foregår i søgemaskinerne. For når en forbruger har opdaget et uopfyldt behov eller ønske, vil vedkommende automatisk søge efter dette behov eller ønske på en hvilken som helst søgemaskine. For at en virksomhed kan nå forbrugeren i beslutningsprocessen, er det derfor afgørende, at denne er synlig i de første søgeresultater. Virksomheden kan også få hjælp til dette fra et online marketing bureau, der kan hjælpe virksomheden med at øge dennes vækstpotentiale gennem arbejdet med digital konvertering og rangering. Dette vil oftest blive sat i forbindelse med en optimering af indholdet i markedsføringen og ved linkbuilding, som erhverver flere eksterne links til hjemmesiden. 

Et spørgsmål om visualitet 

Nøglen til online markedsføring ligger i at skabe et visuelt tema, som er gennemgående for, hvordan den enkelte virksomhed promoverer sig selv. En hjemmeside kan både tiltrække og fastholde en kunde, og derfor udgør denne et betydningsfuldt produkt. Hjemmesiden er en del af den organiske markedsføring, som refererer til gratis indhold, som virksomheden bruger til at interagere med forbrugerne. Selvom det ikke er uden omkostninger at udvikle, vedligeholde og hoste et website, vil disse kunne opveje de løbende resultater, som skabes gennem den visuelle markedsføring i form af brugertilfredshed og købelyst. 

Skab engagerende indhold 

Synlighed på internettet determineres af to faktorer, som er evnen til at kunne annoncere og evnen til at skabe engagerende indhold. For forbrugerne stiller krav til reklamernes indhold, som gør at mange virksomhederne kan føle sig på bar bund, når det kommer til at skabe engagerende indhold på de sociale medier. Moderne markedsføring handler i høj grad om at involvere forbrugerne følelsesmæssigt, og derfor skal virksomheder indsnævre deres målgruppe, således at de kan målrette deres markedsføring til eksisterende- og potentielle kunder. De mest brugte initiativer er kortfilm, product placement og storytelling, som et online marketing bureau også kan hjælpe virksomheden med at forbedre.