Dette bør alle små virksomheder investere i

Som lille virksomhed har man simpelthen ikke økonomi til alt det, man gerne vil – og man skal derfor prioritere sine penge sådan, at man får mest muligt ud af dem. Det kan betyde investeringer i mange forskellige ting, som kan hjælpe virksomheden og dens ansatte – så hvad skal man egentlig lige bruge sine penge på? I denne artikel har vi samlet tre ting, som enhver lille virksomhed i hvert fald ikke bør spare væk.

Hjælp til IT

IT er en integreret del af enhver virksomhed – uanset om den er stor eller lille. Når IT’en ikke virker, kan det derfor betyde mistede kunder og mistet omsætning. Det er dog langt fra de fleste mennesker, der har 100 % styr på IT – især den komplekse IT, der benyttes i virksomhederne – og det er heller ikke ligefrem noget, man som lille virksomhedsejer har tid til. Der er altid en masse andre opgaver, der kalder. Det er derfor essentielt, at man har en dygtig samarbejdspartner med på holdet, som kan tage sig af alle IT-relaterede problemer, så man selv kan fokusere på sin forretning. Det er altså vigtigt, at man får den rette IT-rådgivning, så man har den bedst mulige løsning i første omgang og så samtidig har adgang til løbende support, så man er godt dækket ind, hvis der skulle opstå problemer.

Efteruddannelse

Som lille virksomhed har man ikke råd til særlig mange medarbejdere, og man er meget afhængig af de medarbejdere, man har. Det betyder altså, at man skal passe godt på dem, så de ikke smutter – men det betyder også, at man samtidig skal sørge for at få så meget ud af dem som overhovedet muligt. Det betyder dog ikke at smide nye opgaver i hovedet på dem hele tiden – især ikke uden optræning i de pågældende opgaver. De fleste medarbejdere vil dog gerne udvikle sig og lære nyt, så her kan efteruddannelse og kurser være en god løsning. Dine medarbejdere får nye kompetencer og kan varetage flere og nye opgaver – og du får mere ud af de medarbejdere, du allerede har.

Markedsføring

Kunder kommer ikke af sig selv. Der skal gøres benarbejde for at informere kunderne om, hvem du er og hvad du sælger. Man kommer derfor i dag ikke udenom at oprette profiler på de platforme, hvor kunderne befinder sig, bl.a. Facebook og Instagram – og man kommer heller ikke udenom at have en hjemmeside. Man skal skabe relevant indhold og skrive fængende tekster – og så skal man gerne være synlig på de søgeord, som folk kan benytte for at finde frem til ens produkter og ydelser. Det kan være svært at opnå synlighed uden at smide penge efter det, så det er altså en god investering at smide lidt penge efter f.eks. søgemaskineoptimering, søgemaskineannoncering eller annoncering på de sociale medier og gerne overlade det hele til en professionel. Det er sådan, man skaber de bedste resultater.