Husker jeres virksomhed pressevejen?

I dag er der en klar tendens til, at mange virksomheder ikke tildeler pressevejen opmærksomhed. Det er dog ganske uforståeligt, for pressemeddelelser rummer et enormt potentiale, der virkelig arbejder for virksomheden.

Det er naturligvis ikke alle, der ligger inde med en presseværdig historie, men det er alligevel relativt enkelt at få bragt sin historie, hvis man finder den rette vinkel – og så er det altså en metode, der ofte får liv på nyhedsportaler med tusindvis af læsere OG giver et link til virksomhedens hjemmeside. Det betyder direkte brugertrafik samt et link, der kan have stor effekt på virksomhedens synlighed i søgemaskinerne, da nyhedssider ofte er meget troværdige afsendere.

Hvordan kommer man i gang?

Er I en større organisation, har I muligvis jeres egen marketingafdeling. Er I en mindre eller mellemstor virksomhed, skal I finde en journalist eller tekstforfatter, der kan skrive professionelle pressemeddelelser.

Udfordringen er som regel ikke at finde hjælp til selve udformningen, men derimod at finde selve historien. Men uanset hvor stor omsætning eller hvor ung en alder virksomheden har, vil den ofte have noget på hjerte.

Er I f.eks. en ung virksomhed, hvis innovative produkt har fået medvind på crowd-funding portaler som Kickstarter? Så skriv om det.

Er I f.eks. en virksomhed, der donerer velfungerende elektroniske obsolete produkter til nærtliggende humanitære formål? Så skriv om det.

Er I netop blevet udvidet med en afdeling i et andet land? Så skriv om det.

Pointen er, at der ikke er grund til at tænke, man ikke har noget at byde ind med eller at man ikke kan skabe opmærksomhed via et nyhedsmedie. Ofte handler det bare om, at få helikopteroverblikket på sin egen virksomhed, og se på alle de ting der sker og skal til at ske.

Se på virksomhedens relationer og se på virksomhedens måde at agere på i forhold til omverden og tendenser.

Vigtigst af alt, så handler det om at se virksomheden fra nye perspektiver, så man kommer væk fra de blinde vinkler, man ofte har, når man hver dag opholder sig samme sted og beskæftiger sig inden for samme område.

Pressekommunikation er en overset perle, og da en enkelt historie potentielt bringes i flere forskellige medier, kan pressevejen vise sig at være guld værd for en hvilken som helst forretning.