Nye former for leasing
Har du behov for at lease en bil, men føler ikke, at du får noget ud af den klassiske løsning, hvor man har en enkelt kontrakt? Hvis en bil skal bruges til firmabil, er det typisk ikke tilladt også at bruge den privat, hvis den er leaset, og det kan i sidste ende betyde store afgifter. Derfor har man indført splitleasing, hvor leasingkontrakten helt enkelt deles op i to. Det giver en større frihed og er en vej udenom afgifter, som samtidig er helt lovlig og til fordel for den, der bruger det.
Det betyder helt lavpraktisk, at der er en kontrakt, der er henvendt til firmadelen af bilen samt en, der åbner for, at bilen kan benyttes til privat brug. Firmabiler er typisk gode biler i en relativt høj prisklasse, specielt hvis det forventes, at der skal køres mange kilometer igennem på lande- og motorvejene, og det afspejler sig typisk også i priserne.
Jævn fordeling af udgifter
Det er altid en god idé at have sat sig ind i de udgifter, der følger med, når man leaser. Deleleasing kan kun betale sig, hvis bilen benyttes som firmabil i størstedel af tiden. Hvis den primært bruges privat, bør man overveje flexleasing eller at lease en bil separat til formålet, da det bedre kan betale sig. Når både arbejdsgiver og medarbejder har del i kontrakten, vil udgifterne til bilen splittes alt efter, hvor mange kilometer, der er kørt til de enkelte formål, så det er en retfærdig måde, pengene deles på.
Det betyder også, at såfremt bilen skal på værksted eller have foretaget service, vil udgifterne deles på samme måde som alle andre udgifter. Man er jævnfør sin kontrakt dermed altid sikret, hvor meget, man kan forvente at skulle betale, og der er ikke pludselig en masse, der står med småt, som man skal forholde sig til.