Segmentering er det nye sort

Dette indlæg er sponsoreret.

Det lønner sig for virksomheder at segmentere for at kunne udforme relevant indhold til deres kunder. Derfor er der flere og flere virksomheder, der netop arbejder mere og mere med segmentering. Ved at praktisere segmentering i virksomhederne, kan de vise relevant indhold til deres kunder/brugere og dermed skabe øget loyalitet og interaktion med indhold. Dette tilpassede indhold bliver typisk udført på e-mail.

Segmentering betyder, at man opdeler noget i forskellige enheder og segmenter. Inden for marketingverdenen er det typisk en virksomheds kunder og målgruppe, der bliver opdelt for at ramme dem bedst muligt med indhold, virksomheden producerer. Segmentering kan både bruges inden for content marketing og e-mailmarketing.

Kend din målgruppe, og målret dit indhold til dem

Det er ikke muligt at sælge produkter til alle, så derfor bliver alle virksomheder nødt til at vælge en målgruppe, man vil kommunikere og producere produkter eller servicer til. Det betyder, at du som det første skal kende din målgruppe og dine kunder. Hvem er de for nogen? Hvis du ikke kender dine, kan du ikke lave indhold, der er værdifuldt for dem. Det er nemlig meget forskelligt, hvordan indhold skal udformes i forhold til, hvor gammel din målgruppe for eksempel er. Hvis du har en ung målgruppe, kan det måske være en fordel at bruge ungdomsslang eller emojis i dit content. Hvis du har et ældre publikum, er ungdomsslang ikke det bedste at benytte sig af.

Fordele ved segmentering

Der er mange fordele ved segmentering. Du får mulighed for at putte dine kræfter i de kunder, der giver bedst profit for virksomheden og den største ROI. Kommunikationen bliver målrettet de udvalgte målgrupper (segmenter) med segmentering. På den måde har du rig mulighed for at sætte den rette tone of voice i dit indhold – for eksempel e-mails, opslag på de sociale medier og blogindlæg. Derudover giver segmentering dig mulighed for at ramme segmentets ønsker i forhold til nye produkt- eller servicelanceringer. Ved at segmentere sparer du derfor en masse tid, kræfter og penge på forbrugere, der ikke ønsker at købe dit produkt eller service. Så det gælder om at have en effektiv marketingstrategi og den rette segmentering, så du rammer de forbrugere og den målgruppe, der gerne vil købe din service eller produkt.

Sådan segmenterer du din målgruppe

Når du skal segmentere din målgruppe, skal du som beskrevet tidligere først finde og kende den. For at segmentere den skal du have udformet en buyer persona og lifecycle stage for at klarlægge dine kunders persona og deres sted i kunderejsen. Det er vigtigt, at du får indsamlet informationer om markedet og får fastlagt dine segmenteringskriterier.

Segmenteringskriterier

Som nævnt ovenfor skal du have fastlagt dine kriterier for segmentering. Segmenteringskriterier findes i utallige vis, men det er vigtigt, at du udvælger nogle stykker ud fra dem for at se, hvilke der giver mening for dig og din segmentering. Det er også vigtigt at finde ud af, hvad du skal bruge segmenteringen til. Det kan for eksempel være i forbindelse med sociale medier, blogindlæg eller noget tredje. Der er demografiske, geografiske, psykografiske data samt adfærdsdata.